Topp 5 Kiss skivomslag

Publicerat: 4 maj, 2012 i Historia, Nutidshistoria, Populärkultur
Etiketter:, ,

Idag är det lätt att glömma att det faktiskt fanns en tid då musik inte gick att få tag på med bara några knapptryckningar i en digital hamn nära dig. 80-talets musikdelning tog sig andra uttryck: man spelade helt enkelt in en skiva på ett kassettband, alternativt  kopierade mellan kassettband med följden att varje kopia förlorade lite i ljudkvalitet.
Själva vinylskivan, som är av pressad plast med standardstorlek 304 mm, uppfanns 1948 och existerar faktiskt än idag, vilket gör den till det mest långlivade musikmediet. Den har spår på båda sidor och spelas upp i en skivspelare med hjälp av en arm och en nål som löper i ljudspåren. När första sidan är klar så vänder man helt enkelt på skivan och kör igång igen.

Mot slutet av 80-talet gjorde cd-skivan entré, och cirka 10 år senare kom mp3-formatet. Idag streamas ofta musik via tjänster som Spotify, och andra använder Youtube för att lyssna. Att ljudkvaliteten i streamad och komprimerad musik är sämre än vinylskivor är det knappast någon som tänker på idag (fast i ärlighetens namn borde man nog göra det, att lyssna på musik i datahögtalare via Youtube är nämligen snudd på brott mot mänskligheten).

Det finns dock något jag saknar med dagens sätt att sprida musik: skivomslagen. Den stora förpackningen gjorde att artisterna kunde lägga ned tid och omsorg på att göra dem till konstverk. Jag vet inte hur många timmar av min barndom som jag har spenderat vid skivspelaren med en Kissplatta i handen, noggrant studerande omslagen. Antagligen var det här som mitt intresse för att designa och fotografera grundades. Ytterligare en sak jag har Kiss att tacka för =)

Staffans topp 5 Kiss skivomslag
Eftersom en bild säger mer än 1000 ord så väljer jag att inte motivera dessa val. Värt att notera är att Kiss under 70-talet i regel släppte en ny platta var sjätte (!) månad. Vilka artister gör det idag? Detta är hursomhelst konst.

1. Kiss Destroyer  (15/3 1976)

2. Kiss Love Gun (30/6 1977)

3. Kiss Rock and Roll Over (11/11 1976)

4. Kiss Alive II (28/11 1977)

5. Kiss Ace Frehley (18/9 1978)

Kommentarer inaktiverade.