Curiosity har landat!

Publicerat: 6 augusti, 2012 i sommarlov
Etiketter:,

Ca 07.30 i morse satt jag i Köping (utav alla hålor) och spanade på landningen i min Ipad. Det var faktiskt fruktansvärt spännande, speciellt som de refererade signalerna från Curiosity som Heartbeats. Eftersom det tar ca 14 minuter för radiosignalen att färdas från jorden till Mars så visste man inte om hon hade kraschat eller klarat sig förrän 14 minuter senare. Hon kunde alltså varit död i 14 minuter utan att vi hade en aning om det.

Bland de första bilderna som skickades till jorden var denna. Det kanske inte ser så mycket ut, lite grus, kunde lika gärna varit tagen på jorden. Men detta är inte bara lite grus. Detta är något vi människor ser för första gången någonsin.

Det har sammanlagt levt runt sisådär 110 miljarder människor någonsin på vår jord. Av alla dessa miljarder är det bara 12st (!) som satt sin fot på en annan himlakropp (månen). Så detta är stort, astronomiskt stort (lol), en triumf för vetenskapen och för människan som släkte.

Ok, jag vet att jag är en rymdnörd, men det här skall bli mycket spännande att följa.

Känns som jag måste köra ännu ett Dr Manhattan Clip, bara för att fira. I feel fear for the last time, kan vara en av de mäktigaste meningarna någonsin i en film. Så ödesmättat, samtidigt som det sägs så lugnt. Power.

Kommentarer inaktiverade.