”Vi är inte så dumma, vi är inte heller så smarta…”

Publicerat: 20 november, 2012 i Nutidshistoria
Etiketter:

…detta lysande citat yttrade chefen för The Coca-Cola company 1985.

Bakgrunden är följande:
I början av 1980-talet så sjunker Coca-Colas försäljningssiffror, utmanaren Pepsi tar över allt mer Cola drickare. I flera blindtest (den så kallade Pepsi challange) så föredrar allt fler nykomlingens version av cola framför ”the real thing”.

Så vad gör man? Jo, Coca-Cola ändrar på sitt hemliga recept (som legat till grunden för hur drycken har smakat i typ 99 år). En stor lanseringskampanj drar igång och ”New Coke” introduceras.

Resultatet? Ett massivt försäljningsras och tusentals upprörda kunder.

Så vad gör man härnäst? Man ändrar tillbaka till originalreceptet och kallar den för ”Classic Coke”, försäljningen stiger som bara den.
Vissa tror att detta är en briljant, iscensatt taktik av Coca-Cola, att dels först ändra receptet och få uppmärksamhet för att sedan ändra tillbaka till originalreceptet för att få ytterligare uppmärksamhet. Det var då chefen yttrade citatet ovan..

Annonser

Kommentarer inaktiverade.