Pommacens historia

Publicerat: 8 mars, 2013 i Vardagshistoria
Etiketter:, ,

pommac

pommac retroreklamLäskedrycken Pommac såg dagens ljus 1919 och lanserades först som en dryck riktad mot en vuxen Publik. Tanken var att Pommacen skulle ses som ett alkoholfritt alternativ till vin.

Namnet Pommac är en kombination av det franska ordet för äpple – Pomme och den alkholhaltiga drycken Cognac. Antagligen ville tillverkarna ge läsken ett namn som klingade av exklusivitet och världsvana. Den tidiga reklamen visar tydligt att målgruppen är vuxna.

Själva drycken, som givetvis har ett hemligt recept, sägs bestå av extrakt från inte mindre än 25 frukter. Att drycken dessutom lagrades i 3 månader på ekfat innan försäljning bidrog också till att Pommac kändes exklusiv.

Pommacs främste konkurrent var och är drycken drycken Champis (som kom ut på marklnaden 1918). ”Champagneläskedryck ” var originalnamnet, men kom i folkmun att kallas för Champis. Liksom Pommac hade man en vuxen medelklass som målgrupp.
Att det var ”krig” om kunderna är lätt att se i reklamen från mitten av 1900-talet, då Pommac kör med sin slogan ”-Först en POMMAC…”, varvid Champis följer efter och med ” …å sen en CHAMPIS.”

försten Pommac å sen en Champis

Pommacs storhetstid är förbi och själva drycken hotades helt att slutas att tillverkas 2004, då Carlsberg, som numera gör den tänkte lägga ned produktionen. Men en namninsamling med 50 000 underskrifter gjorde att man ändrade sig.

pommac magnumbutelj nästan som champagne

Annonser

Kommentarer inaktiverade.