Europa Report (film att hålla koll på!)

Publicerat: 6 augusti, 2013 i Populärkultur, Vetenskap
Etiketter:, , ,

europa report

En film som jag definitivt kommer hålla koll på i framtiden är sci-fi thrillern Europa Report. Rymd och skräck är en riktigt härlig kombo och brukar ofta resultera i sevärda filmer (att jag dessutom är rymdnörd gör inte saken sämre).
Filmens handling, i ett nötskal, är följande: En grupp astronauter letar efter liv på Jupiters fjärde största måne, Europa. En inte allt för vild gissning är att de finner ett monster, typ.
Att liv skulle kunna existera på Jupiters måne Europa är dock inte helt tokigt tänkt. Månen är nämligen helt täckt av is och under isskorpan finns det med största sannolikhet vatten. Och där det finns vatten kan det också finnas liv (Europa är i dagsläget den starkaste kandidaten för utomjordiskt liv i solsystemet). Undersökningar på jorden har visat att vattensamlingar som varit utan solljus och kontakt med omvärlden under flera 100 000 år faktiskt innehåller liv (om än väldigt primitivt).
EuropaDet finns redan planer på att skicka en rymdsond 2025, med en ditresa som varar i 5 år kommer jag vara vara närmre 60 år (huga) innan vi får svaret på om det finns något liv på Europa. I väntan på framtiden håller jag nog tillgodo med Europa Report.

Spana in getdsgn, min designblogg!

Kommentarer inaktiverade.