Så snabbt sprids ett virus!

Publicerat: 18 september, 2014 i Vetenskap
Etiketter:, ,

Trots att jag inte är någon renlevnadsmänniska så har jag lyckats hålla mig frisk i två år nu. Det verkar inte spela någon roll vad jag utsätter min kropp för, bacillerna tycks inte fastna. Men ni, vanliga dödliga läsare av denna blogg borde nog hålla er uppdaterade med hur snabbt ett virus sprids på en arbetsplats.

door knob

Smittokälla nummer 1

Enligt en intressant artikel i Washington Post tog det endast två timmar för ett virus att sprida sig från ett dörrhandtag till hälften av besökarna och arbetarna i kontoret som undersöktes. Den värsta smittohärden var tydligen dörrhandtaget till lunchrummet. Logiken bakom detta var att personer tog i handtaget för att sedan sätta den smittade handen på kaffemuggen och ni kan nog räkna ut resten själva. Tydligen så fastnar mellan 30-50 procent av organismerna på en yta på vår hud (oftast på handen), sedan kladdar vi runt i våra ansikten och sjukdomen är ett faktum.

Lösningen? Var noga med handhygienen eller bli antisocial! (En kombo av båda har fungerat bra för mig).

getdsgn 2

Kommentarer inaktiverade.