Att fånga uppmärksamheten…

Publicerat: 28 juni, 2016 i Vetenskap
Etiketter:

Ett av de vanligaste problemen jag stöter på som specialpedagog är elever som inte klarar av att hålla fokus under lärarnas genomgångar. Som en första åtgärd vid dessa tillfällen brukar jag besöka lektionerna. Nio av tio gånger kan jag faktiskt förstå eleverna. Så hur skall du göra för att fånga din ”målgrupps” uppmärksamhet? Enligt vetenskapen detta:

Ett första led är att förstå hur korttidsminnet fungerar. All information som matas in i hjärnan hamnar först där (sedan kan det arbetas in i långtidsminnet). Detta minne är starkt begränsat och kan vanligtvis inte hålla mer än sju olika saker. Informationen som finns i korttidsminnet är dessutom där under en extremt begränsad tid, oftast inte längre än 15 sekunder. Detta är de omständigheter som du som lärare och presentatör måste tänka på innan du börjar. Ska du presentera ny fakta är risken stor för att det glöms bort innan du ens har hunnit prata klart.

deathbypowerpoint

Så hur skall man göra?

  1. Skala ned informationen. Lägg fokus på det allra, allra viktigaste.
  2. Sätt informationen i ett sammanhang. Öva på att berätta historier eller dra liknelser.
  3. Prata med publiken istället för till dem.

Svårare än så är det inte.

Som ni antagligen redan har upptäckt så har bloggen tagit semester. Vilket innebär att jag uppdaterar när jag får tid över från TV-spel och resor. 

Kommentarer inaktiverade.