Arkiv för juli, 2016

Är du intelligent?

Publicerat: 25 juli, 2016 i Vetenskap

Är antagligen en fråga som är svår att svara objektivt på. Men enligt vetenskapen så är nedanstående 8 egenskaper något ofta finns hos personer med hög IQ.

1. De är duktiga på att anpassa sig till förändringar.

2. De är medvetna om att det inte förstår allt.

3. De är nyfikna.

4. De förstår att det finns fler sätt än ett att se på ett problem/fenomen/händelse.

5. De trivs med sig själva.

6. De har stor självkontroll.

7. De är roliga.

8. De har lätt för att känna empati.

Personligen är jag smärtsamt medveten om att jag har stora problem med punkt nummer 1. Jag är lika bra på förändring som Sheldon Cooper.

Change

Annonser

Jag ångrar mig…

Publicerat: 18 juli, 2016 i Vetenskap
Etiketter:

Hur goda människor vi än försöker att vara så är det i stort sett omöjligt att leva ett liv utan att såra andra. Så vilket är det effektivaste sättet att handskas med ångesten över saker som aldrig kan bli ogjorda?

För att svara på den frågan undersökte the Society for Personality and Social Psychology tre sätt att hantera samvetskval. Deltagarna i försöket delades in i tre grupper. Den första gruppen (kontrollgruppen) gjorde ingenting. Den andra gruppen ombads att skriva ned hur en god och förstående vän skulle ha reagerat på det dåliga som inträffat. Den tredje gruppen fick skriva ned sina egna styrkor för att på så sätt boosta självförtroendet.

Angreppssättet som hade den största positiva inverkan var enligt testet att skriva ned hur en god och förstående vän skulle ha reagerat på händelsen. Anledningen till att detta sätt var överlägset de andra två var att det hjälpte de medverkande att förlåta sig själva. Och det är först när vi förlåter oss själva som vi kan gå vidare…

Regrets

”Hur i helvete kunde jag vara så slut i huvudet att jag gjorde så?”

 

 

Att finna lyckan…

Publicerat: 14 juli, 2016 i Vetenskap
Etiketter:

…även när den inte finns där. Ibland har vi alla perioder där livet känns som att simma motströms i en flod av skit. För att bryta den negativa spiralen av tankar som lätt kan uppstå vid dessa tillfällen skall man enligt vetenskapen göra dessa 5 övningar varje dag.

  1. Lägg ned två minuter varje dag på att skriva ned tre saker som du är tacksam för. Om du gör denna övning under flera veckor så kommer du automatiskt börja tänka mer positivt.
  2. Investera två minuter varje dag till att beskriva en positiv upplevelse som du har haft under det senaste dygnet. Denna övning låter dig återuppleva dessa lyckliga stunder vilket i sin tur skapar ”nya kontaktmönster i hjärnan” som främjar lycka.
  3. Träna. Som jag har skrivit flera gånger i denna blogg håller fysisk träning depression, apati och orkeslöshet borta.
  4. Andningsmeditation. Under två minuter varje dag skall du bara koncentrerar dig på din andning. Detta lär din hjärna att fokusera på en sak i taget.
  5. Varje dag skall du skriva ett textmeddelande till någon i din umgängeskrets och tacka dem för att de finns. Skriv till olika vänner varje gång så kommer andra personer att se dig som en positiv förebild.

Rent spontant kan jag tycka att dessa råd verkar riktigt bra, förutom kanske nr 5. Det finns en klar risk att ens vänner börjar tro att man är suicidal om en massa tackmeddelanden dyker upp.

b3fb4a9cb194e5ff590191980c18654d

…innefattar inte att gå upp sent. I alla fall inte om litar på vetenskapliga tester.

Enligt en studie som publicerats av Feinberg School of medicin är sena sovmorgnar ett av de absolut sämsta sätten att starta en dag på. Deltagarna i undersökningen som hade dessa vanor åt mer snabbmat, färre grönsaker och var betydligt mindre fysiskt aktiva. Tanken bakom forskningen var att se om det fanns en länk mellan sovvanor och övervikt.

Så tänk på det nästa gång du tar en sovmorgon!

SLEEP_84b522_2014956